Nov 9, 2017

Høst, vinter, mørke.

Vi er inne i en årstid hvor dagene er korte og det blir tidlig mørkt. Jeg for min del merker at energinivået ikke er det samme som når dagene er lyse og lange. Når jeg ser gode Mesta-folk sette ut brøytestikker, ja da vet jeg at det er lenge til neste sommer. Selv om gradestokken ikke viser at det er spesielt kaldt, kommer det en liten frost i meg. Ting som å komme seg ut og nyte naturen, blir raskt litt mer tiltak når det er mørkt fra du står opp til du legger deg. Mange går inn i en slags høstdepresjon fordi de ikke takler mørket og mangelen på dagslys.

Men selv om det blir tidlig mørkt, trenger ikke det bety at alt bare er nitrist og demotiverende. Noe av det beste jeg vet på denne årstida, er å krype opp i sofaen med noe varmt i koppen, en bok og rolig bakgrunnsmusikk. Selv om det blir tidlig mørkt, prøver jeg å gå en tur for å få frisk luft. Etter en lang dag inne, er det godt å komme seg ut litt. I tillegg tar jeg vitamintilskudd og prøver ellers å spise sunt og trene. Fysisk aktivitet kombinert med et sunt kosthold, kan utgjøre stor forskjell og være energigivende sånn at man føler seg mer opplagt.

Det viktigste er å gjøre det beste ut av ting. Ting og situasjoner man ikke kan få gjort noe med, blir sjelden bedre av å sutre og uffe seg over den.

Nyt årstiden og fyll dagene med det som gir energi og glede for deg.

No comments: