Nov 28, 2017

Kosthold og energi

Jeg er ingen fanatiker når det kommer til dietter. Jeg spiser stort sett det jeg har lyst på, bare ikke så alt for mye av hvert. Det jeg prøver å være nøye på er å spise sunt og bruke rent kjøtt eller fisk sammen med masse grønnsaker. Jeg merker at jeg får mye mer energi av å spise sunt og ikke minst regelmessig. Av og til, spesielt når jeg har hatt lange dager på jobb, er det ikke alltid jeg lager middag selv. Da blir det fort en frossenpizza, fjordland eller noe annet ferdiglaga. Det går greit en gang i blant, men blir det mye av den type mat gjennom flere dager, blir jeg fort slapp og orker ikke like mye som ellers. Jeg tar også vitamintilskudd, spesielt i vinterhalvåret da vitaminmangelen kan bli større enn i sommerhalvåret og er nøye med å drikke masse vann.

I studietida gikk det mye i nudler o.l. Når jeg ser tilbake på den tida, fatter jeg ikke hvor jeg henta energien fra - nudler og den type mat er ikke akkurat det mest energigivende og sunneste man kan spise.

Jeg er ingen mesterkokk, men jeg liker å prøve meg fram og lage nye matretter. Det trenger ikke være  noe avansert og fancy, men noe enkelt som smaker godt og som samtidig er sunt.

No comments: