Jun 10, 2023

Sommer og ferie

Sommeren er kommet, noe som igjen betyr ferietid. 

Noen drar til sydligere strøk, da man ikke alltid er like heldige med været her til lands. De siste årene har somrene, i hvert fall sørpå, vært veldig bra. Men Norge er et vidstrakt land og det ikke alle landsdelene som er like heldige med været. Andre velger storbyferie, noen liker roadtrip, noen liker bobil/camping-ferie, mens andre synes det er greit med hjemmeferie eller hytteferie. 

Selv foretrekker jeg storbyferier. Når jeg drar på ferie, vil jeg oppleve nye ting, spise ny mat og bli litt kjent med ny kulturer. Å ligge på stranda i x-antall dager blir for kjedelig i lengden, selv om det er godt med sol og varme på kroppen etter en lang og kanskje kald vinter.

Jeg har vært på både sydenferie og storbyferie. Å nyte sol og varme, var veldig deilig etter en lang vinter, og blir sommeren dårlig her hjemme, er det godt å ha fått noen soldager. Men det ville blitt kjedelig i lengden dersom det ikke hadde vært lagt inn noen utflukter i løpet av oppholdet. Når jeg reiser er det alltid noen severdigheter jeg vil få med meg, mens andre ting tas mer på sparket.

Hjemmeferie er også fint. Mesteparten av feriene tilbringer jeg hjemme sammen med familie og venner. Det er mye moro man kan gjøre i nærmiljøet. Noe av det jeg husker best fra feriene som barn, var at jeg slo opp telt og campet i hagen.

Skal man reise alene, eller sammen med noen? Her varierer det fra person til person. Selv trives jeg veldig godt i mitt eget selskap og synes det å reise alene er undervurdert. Når man reiser alene, kan man gjøre det man selv vil uten å ta hensyn til at reisefølget vil noe annet. På den andre siden, er det hyggelig å ha noen å dele opplevelsene med. Skal man reise sammen med andre, må det imidlertid være rom for å gjøre ting hver for seg. Hvis ikke, kan det fort bli ampert og dårlig stemning da folk har forskjellige interesser og gjerne ønsker å oppleve ulike ting.

På storbyferiene har jeg reist alene og det har vært helt topp. Jeg har planlagt dagene utfra hva jeg selv ønsker og styrt tiden min helt selv. Da jeg var på sydenferie, reiste jeg sammen med to andre. Det var en fin tur, men det ble etterhvert veldig slitsomt da alle aktivitetene vi var med på, ble gjort i plenum og jeg ikke fikk noe alenetid i løpet av ferieturen. 

Ser fram til å besøke nok en storby i løpet av ferien 

Uansett hvilken ferieform du foretrekker: God sommer og god ferie :)

No comments: