Jun 3, 2017

Hvorfor?

Noe av dette ble til en kveld jeg ikke fikk sove for noen år siden. Da er det godt å få det ned på papiret.

Kjære Gud.

Jeg lurer på en ting, eller rettere sagt jeg lurer på en masse ting. Jeg lurer på "hvorfor"

- Hvorfor sitter jeg i timesvis og grubler på hva jeg skal bli - når du allerede har en plan for meg?
- Hvorfor er det ork å åpne Bibelen - når jeg kan dra på butikken kun for å kjøpe en avis?
- Hvorfor er det så lett å dyrke det skapte - istedenfor  deg som er skaperen?
- Hvorfor savner jeg "åndelig" samvær med andre - når jeg aldri gjør noe med det selv?
- Hvorfor er det så vanskelig å forkynne ditt ord - når du har gitt oss Misjonsbefalingen?
- Hvorfor kjenner jeg det ingen plass når jeg bruker tusenvis av kroner på meg selv - mens en 200-lapp i kollekt er hardt å ofre?
- Hvorfor bekymrer det meg mer at bilen kanskje ikke klarer EU-kontrollen - enn at millioner lider nød av ulike slag?
- Hvorfor er det så vanskelig å dele - når du har sagt vi skal dele med hverandre?
- Hvorfor tar jeg min egen velstand som en selvfølge - når jeg vet at det ikke er tilfellet?
- Hvorfor er jeg så arrogant ovenfor min egen velstand at jeg drømmer om lottogevinst og luksusbil - mens andre knapt kan dekke sine daglige grunnleggende behov?
- Hvorfor er det så lett å rakke ned på andre - istedenfor å se kvalitetene denne personen har?
- Hvorfor er jeg så rask med å dømme en annens handlinger - mens mine egen ofrer jeg ikke en tanke?

Ja, hvorfor klarer jeg ikke å være et levende lys for deg? Hvorfor sier jeg aldri "What would Jesus do" til meg selv?

Ja, kjære Gud. Dette lurer jeg på.

Amen.

No comments: