Jun 28, 2017

Spis sånn og sånn, nei ikke sånn, men sånn........

Er det en ting som dukker opp i media med jevne mellomrom, er det såkalte kostholdseksperter som mener at man bare bør spise sånn og sånn for det er det beste for kroppen osv. Og meningene skifter like fort som hvermannsen skifter sokker. Det som er sunt og bra den ene dagen, er farlig og fy-fy den neste.

Jeg tar alle disse "rådene" med en klype salt. Hvis det virkelig var sånn at det var farlig å spise den og den maten, hadde de fleste strøket med for lenge siden.

Alt med måte syns jeg er en god tankegang. "Alt" er farlig hvis man konsumerer for store mengder av det. Når folk sier til meg at det er ikke bra å spise for mye av visse typer mat, pleier jeg å svare "det er farlig å drikke for mye vann også"

Jeg har aldri fulgt noen diett, er ingen tilhenger av sånt. Med åra har jeg funnet ut som er bra og hva jeg bør styre unna. Selv bruker jeg mye fisk, reint kjøtt og grønnsaker. Mat som er sunn og enkel å tilrede. Og når det gjelder søtsaker o.l, så spiser jeg sånt også. Jeg spiser stort sett alt jeg har lyst på, bare ikke så altfor mye av hvert.

Spis og drikk det DU har lyst på - med måte og med god samvittighet.

No comments: