Jun 11, 2017

Invitere hvem du vil på middag......

...... og hvorfor akkurat den/de?

På skolen husker jeg en av stiloppgavene i norsken engang var "Lag et portrettintervju med en av lærerene" Da henta jeg ut noen forslag fra en bok jeg hadde, og et av spørsmålene var "inviter hvem du vil på middag og hvorfor akkurat den/de?

For en tid tilbake fikk jeg et lignende spørsmål. Det lød sånn: "Du får muligheten til å tilbringe en dag med hvem som helst. Du kan velge inntil tre personer. Hvem velger du?

Jeg hadde pr. i dag valgt følgende tre:

- Phil Keoghan fordi han er en utrolig inspirasjonskilde til når det kommer å gripe mulighetene og leve hver dag som om det var den siste. Dessuten ville jeg spurt han om hva det er som driver han til å ta fatt på alle de sprø sykkelturene han har gjennomført. Med dette snakker jeg om Los Angeles - New York i 2009 og 1928-ruten av Tour de France i 2013 på en sykkel fra samme år. Jeg ville også fått Phil til å pushe meg til å gjøre noe nytt, gjerne noe som er utenfor min komfortzone.

- Michael Hayböck fordi han er en av mine favoritt skihoppere. Han er også en hyggelig og jordnær fyr. Jeg ville bl.a snakket med ham om tro og tvil og hva troen betyr for han i livet (Michael har vært åpen om sitt kristne livssyn). Dessuten ville jeg benyttet anledningen til å prøve skihopping.

- Barack Obama fordi han markerte et historisk skille ved å bli USAs første fargede president. Jeg ville snakket med ham om hvordan det var å være president og hvordan livet hans har forandret i seg i forbindelse med det.

No comments: