Jul 3, 2017

Byferie, strandferie eller en helt annen type ferie?

Sommeren er kommet og folk skal ha ferie, enten de stort sett bare skal være hjemme eller reise bort for en lenger periode.

Mange reiser til varmere strøk, da man ikke alltid er så heldig med været her til lands. Andre reiser til storbyer.

Selv har jeg en forkjærlighet for storbyferier. Når jeg reiser på ferie vil jeg oppleve nye ting. Å ligge på stranda i x-antall dager blir for kjedelig i lengden. Skal jeg reise på sydenferie, må jeg legge inn noen utflukter i løpet av oppholdet.

En annen grunn til at jeg foretrekker storbyferie, er fordi jeg liker det pulserende bylivet. I en by skjer det som regel noe hele tiden og det er bare dine egne begrensninger som hindrer deg i å være med på det du selv vil.

For noen år siden var jeg i Tyrkia med to venninner. Vi hadde noen utflukter i løpet av de 14 dagene vil var der, men mesteparten av tida lå vi på stranda fra vi stod opp til vi tok kvelden. For all del, det var deilig å nyte sommer og sol, men i lengden ble det litt kjedelig.

I fjor var jeg i Paris. Før jeg dro hadde jeg gjort litt research på hva jeg ville oppleve. Det er begrenset hva man rekker på noen få dager, og da må man prioritere hva man ønsker mest. Og byen blir ikke borte, er fortsatt mye jeg vil se i Paris, så det blir en tur tilbake dit en eller annen gang.

Noen andre byer jeg ønsker å besøke:

- Salzburg
- Amsterdam
- Roma
- Los Angeles
- New York
- Auckland
- Edinburgh
- Dublin

Jeg syns også det er greitt å ta ting litt på sparket. Syden-og byferier må som regel bestilles i god tid i forveien. Derfor syns jeg det kan være vel så fint med tur til en fjelltopp i nærområdet og overnatte ute i den frie natur.

Uansett hvilken ferie du liker best: Ha en fantastisk sommer!

2 comments:

Hallvard N. Jørgensen said...

Mange spennande byar der. Eg ynskjer deg ein god ferie!

MS said...

Takk, det samme. Kanskje vi treffes ila sommeren.