Jul 9, 2017

Generasjon Prestasjon

Vi lever i en tid hvor forventningspresset er enormt. Man skal helst bare ha toppkarakterer på skolen og i jobbsammenheng bør man ha lederstilling i et stort og innflytelsesrikt firma sånn at man tjener masse penger og kjører dyre biler.

Den indre stemmen som sier alt dette har veldig lett for å ta overhånd. Følelsen av å være mislykket hvis man ikke klarer å prestere er enorm og man tenker kanskje at det er mine prestasjoner som gjør at folk liker meg osv.

Men det er ikke pga prestasjoner at folk skal like deg. Folk skal like og respektere deg for den DU er, med dine egenskaper, dine feil og mangler. Hver morgen når jeg står opp prøver jeg å si til meg selv at jeg er mer enn bra nok akkurat som jeg er. Stemmene som sier det motsatte prøver å overdøve dette og det er ikke alltid like lett å lytte til den delen som sier at man er god nok.

En venninne av meg sa en gang: "You were born an original - don't die a copy".

Dette syns jeg er veldig fint sagt og noe jeg prøver å huske på når tvilen vil slå rot.

No comments: