Aug 13, 2017

Å sette grenser for seg selv.

Før var jeg en person som hadde vanskelig for å si nei. Hvis noen spurte meg om hjelp til et eller annet sa jeg som regel ja, selv om jeg egentlig ikke hadde overskudd til det. Resultatet ble en kjempesmell for noen år siden. Etter dette måtte jeg øve meg på å sette grenser og ikke si ja til alt. I starten hadde jeg dårlig samvittighet hvis jeg sa nei, så av og til kunne det ende meg at jeg likevel sa ja. Men nå har jeg lært meg å sette grenser og si nei uten å få dårlig samvittighet.

For det å sette grenser og si nei handler ikke om at man ikke vil hjelpe. Det handler om at man må samle krefter og få energi. Skal man yte noe og være noe for andre, må man ha energi og overskudd - og ikke minst: Man må ha det bra med seg selv.

Nå sier jeg noen ganger ja og noen ganger nei, alt ettersom hvordan kreftene mine er. Og det er helt greit. Helsa må alltid komme først - uansett hva man driver med.

No comments: