Aug 30, 2017

Hvem er jeg......

..... og hva gjør at jeg er blitt den jeg er?

I studietida hadde jeg et fag som heter "Personlighetsutviking". En del av faget handlet om identitet og hva som er med på å forme mennesker.

En faktor er ting vi ikke får gjort så mye med, nemlig opphavet vårt. Visse ting kan vi ikke velge selv i livet. I de første åra er foreldrene de viktigste personene og de er med på å forme oss. Etterhvert som man vokser til, vil også venner og miljø spille inn. "Man blir som man omgås" heter det så fint. Men å finne ut hvor man føler seg "hjemme" kan være en utfordring. Gruppepress er også vanlig, hvis man ikke gjør som de andre kan man bare glemme å være i den og den gjengen.

Jeg har brukt mye tid på å finne min vei i livet. Som tenåring var jeg hverken fugl eller fisk og hadde mange ulike interesser. Jeg brukte mye tid på å gruble på hvordan framtida ville bli. Først etter videregående fant jeg ut hva jeg ville satse på og da begynte jeg å jobbe mot det målet.

Nå føler jeg at jeg har havnet på rett hylle og vet mer hva jeg vil med livet. En ting jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg da jeg var 15 og usikker på alt, er at det er totalt bortkasta å bruke energi på ting du ikke kan få gjort noe med.

No comments: