Aug 12, 2017

Stillhet

For noen år siden, i forbindelse med studietida, hadde jeg et lydkurs. Vi fikk se hvordan mixepulten fungerer og prøve oss på å redigere lyd. På mixepulten var det en funksjon jeg la spesielt merke tid; "ducking"-knappen. Jeg spurte foredragsholderen hva den betød. Han svarte at den blir brukt til å redigere bakgrunnsstøy.

Jeg føler på mange måter at livet mitt er litt som "ducking"-funksjonen. Vi dynkes i bakgrunnsstøy fra alle verdens hold; folk rundt oss, nyheter, media osv. Det å bare koble av og bare nyte stillheten er noe som blir mer og mer fjernt. Samtidig tror jeg at det er noe vi alle burde bli flinkere til. Men jeg vet også at stillhet gjør meg rastløs - jeg må gjøre et eller annet og det å ha stillhet blir veldig ubehagelig.

Jeg blir rastløs og ukomfortabel av stillhet - samtidig som den er noe av det jeg tørster aller mest etter i en hektisk hverdag.

No comments: