Dec 11, 2017

Dagslys og energi

Vi er inne i den mørkeste tida på året og dagslys er noe det ikke akkurat er flust av. Det er ikke lett å få nok sol og dagslys, siden flesteparten er innendørs på dagtid pga jobb og skole. Og dagene man har mulighet til å være ute, er ofte ikke nok til å veie opp for de dagene man tilbringer innendørs.

Jeg merker at energinivået blir lavere på denne årstida, ikke bare fordi det blir tidlig mørkt, men også fordi mangel på sol kan være med på å forårsake vitaminmangel. Selv om jeg prøver å spise sunt, trimme og ta vitamintilskudd, har jeg ikke samme overskudd som i sommerhalvåret. Når man i tillegg har andre ting som gjør at helsa blir så som så, blir det til at man går på halv maskin. Denne høsten har jeg vært mye sliten og trøtt. Noe av grunnen er vitaminmangel, men det er også andre ting jeg ikke vet årsaken til - noe som gjør meg frustrert og oppgitt.

Det viktigste er uansett å unngå stress - det fører bare til enda mer stress, dårlig søvn og frustrasjon. Derfor tar jeg dag for dag, og legger opp ting ut fra dagsformen. Jeg velger å være fornøyd med det jeg får gjort i løpet av dagen, i stedet for å irritere meg over alt jeg ikke får gjort. På den måten slapper jeg mer av og stresser mindre.


No comments: